Gösanatten 2015 - strid på kniven, centimeter avgjorde!

Den 24:e juni avgjordes årets Gösanatt.
25 tappra deltagare kämpade mot kyla och blåst.
Regnet höll sig dock borta helt och hållet.

Aldrig har Gösanatten vunnits med en så liten gös och aldrig har det varit så jämnt mellan de tävlande!

Redan på sjön anmälde Tony Karlsson (fiskande i medlem 70, Johan Sandin's båt) att han hade fått en gös som var 47cm och vägde 0,9kg. Foton togs i vederbörlig ordning och därefter åkte de hem och deltog inte i samlingen på Östra Stranden efter fullbordat fiske.

Vid samlingen anmälde Filip Jernelöv en gös på 0,9 kg, nu var det plötsligt strid på kniven. För första gången fick styrelsen agera domare (utan deltagande av ordförande som är släkt med Filip). Kontrollvägning på flera olika vågar kunde inte visa en avgörande skillnad, måttbandet visade dock 48cm varvid en strålande lycklig Filip tilldömdes segern.

Tony Karlsson, som fick se sig slagen med 1 cm stjärtfena, var den enda  förutom Filip som fick gös. Annat var det förra året då hela sex gösar bärgades.

Ett par gäddor högg också efter dragen. Hade det inte varit just "Gösanatt" hade Tomas Johansson tagit hem segern med en gädda på ett par kilo.

Yngsta deltagaren Otto tyckte det var spännande med sjöräddarna.

Nils Inngul, med första båten i Evedalsklassen

Före fisket så grillade vi som vanligt. I år kom Sjöräddningen förbi och berättade om sin verksamhet.
Man visade upp den nya båten som är den första i "Evedal-klassen" som sjöräddningen tagit i bruk. En RIB-båt byggd i Finland som går "underbart i sjön" enligt
Nils Inngul. VSF stöttade Sjöräddningen när man etablerade sig i Växjö. Många av våra medlemmar är också medlemmar hos Sjöräddningssällskapet.

Klicka på länken ovan och starta ett bildspel i Power Point.
Sätt Power Pont i presentationsläge, glöm inte att sätta på ljudet.