Gösanatten 2016 - historiskt fiskafänge!

Traditionsenligt bjöd kvällen på regn och rusk men efterhand mojnade både vind och regn och det blev en fantastisk kväll. Fantastisk inte bara för att vädret blev bättre utan även för att gösen blev på hugget. Totalt fångades 9 gösar i blandade vikter. Håkan Kjellkvist, inbjuden av medlem nr 1, tog sig till toppen med en fin gös på knappa 2 kg som högg på den guldglänsande djupgående wobblern nordost om Hästhallarna.

Några av de som slapp namnet med vinnaren Håkan Kjellkvist med vågen i hand som visar 1940 gram. Men är verkligen Ola Blombergs gös 45 centimeter?

Innan fisket började bjöd ornitologen och Smålandspostens medarbetare Jan Bertås på sin kunskap om fågellivet i Växjö. Frågorna från medlemmarna var många och Jan svarade tålmodigt. Jan belyste något för oss alla att tänka på; att inte gå iland på öar där fåglarna häckar eftersom de gärna överger ägg eller ungar då. Jan ansåg även att båtlivet i sig inte stör fåglarna så mycket så länge de får ha öarna för sig själva under häckningen och inte utsätts för svall.

Totalt samlades 23 deltagare i 10 båtar på Östra stranden. Stoltast och gladast av alla fiskare var nog ändå Hans Fust som fångade en gös på 1310 gram. Denna gös var Hasses första på spö sedan 1974, så tillslut gav alltså Hasses insatser med inplanteringar utdelning även för honom.

Stort grattis!