Gösanattens Kung heter Svante Ljung!

Den 26:e juni avgjordes årets Gösanatt i ett varmt men växlande sommarväder. Lite åska hängde i luften och en skur kom och gick.
Det blåste en ganska hård pålandsvind som avtog framåt kvällen och solen kom fram igen.

26 deltagare hade samlats  på Östra Stranden för att göra upp om vem som skulle kamma hem det fina priset 2019.

På grund av eldningsförbud fick grillningen ställas in trots kontakter med Länsstyrelsen med upplysning på att vi använder engångsgrillar med glöd i vattenbrynet. Fasta eldplatser som på Hissö skulle vara tillåtet, men hur bra är det att elda med ved med gnistor som far omkring....?

Jakt och fiskebutiken OnTarget i Växjö (fd Jaktia) ställde upp med drag till försäljning med 25% rabatt.
Klockan 19.00 gick båtarna ut med återsamling 21.00.

Rekordmånga 11 gösar rapporterades varav några var för små och hade återbördats till sitt rätta element. Johan Sandin och Jan Holmgren tillhörde dem som fått gös. Seth Bring och Eva Bring Paulsson fick tre stycken varav tävlingens enda kvinnliga deltagare tog två och därmed "spöade" de flesta gubbarna.

Förra årets vinnare Svante Ljung dök upp med en fin gös som konstaterades väga 2,3 kg vilket är Gösanatts rekord (tidigare Charlie Lundgren 2,2kg 2014).
Förra året ledde 2015 års vinnare, Filip Jernelöv ända till Svante dök upp med en större.
Nu kom som sista båt Filip in - det syntes att han hade fått flera gösar - skulle han snuva Svante på segern?
Filip hade fått fem gösar men ingen av dem var större än Svantes och för första gången vinner någon priset för andra gången, dessutom två år i följd!
Grattis Svante Ljung, Gösanattens Kung! (i varje fall till nästa år!)

Seth Bring och Eva Bring Paulsson fångade tre gösar varav Eva tog två
Filip Jernelöv kommer som sista båt in med tre gösar - skulle någon räcka?
Nej, Svantes gös var störst!
Tre män i en båt

Vinnarwobblern
både 2018 och 2019!

Bomber Deep Long 12cm 412 "Gösambulansen"